Thursday 19 May 2011

Jatuh Cinta

"Falling in love" This is what the fuss is all about. Inilah sumber insipirasi pencipta lagu-lagu, penulis lirik-lirik dan sajak cinta yang tiada penghujungnya. Ini adalah apa yang terkandung di dalam cerita-cerita romantis atau foto-foto perkahwinan. Namun sebahagian besar cinta di dalam hidup seseorang itu tidaklah seromantis mana yang dimahukan. Keinginan kau untuk terus hidup  di dunia ini sebahagian besarnya disokong oleh kasih daripada teman, atau ahli keluarga. 

Cinta yang mendalam antara suami-isteri dalam hubungan lama terbentuk mungkin bermula dengan high degree of romantic passion, sex, or maybe something else. Tidak mungkin boleh untuk generelasasikan tentang itu atau apa-apa kemahuan bagi seseorang itu untuk mematangkan hubungan mereka kerana masing-masing mempunyai kemahuan yang berbeza, different needs and wants of satisfaction. 


Walaubagaimanapun, tidak kiralah hubungan dari segi mana, heteroseksual ke, homosektual ke, dan lain-lain (ada lagi yang lain? lol) "jatuh cinta" itu merupakan langkah pertama terbentuknya suatu hubungan cinta abadi.

Jatuh cinta dengan mudah boleh dijelaskan sebagai satu penyakit. Weird much? lols It's true if you look back at 16th and 17th century, the doctors look at "lovesickness" very very seriously. Mereka kata bila seseorang itu jatuh cinta, pergerakkan, tingkah laku seseorang itu berubah, kehilangan atau bertambahnya nafsu untuk makan, kehilangan konsentrasi, and have a high level of agitation and anxiety. 

Di dalam pengalaman bercinta seumur hidup di dunia ini, I learn that there are two things that can delude or lie us into thinking that we are falling in love. Firstly, kau tidak dapat mengenal pasti perbezaan di antara falling in lust dengan falling inlove. There is a fine line that differentiate the both of them. Love is primarily a celebration of the inherent value of the person we admire bukan untuk kemahuan diri sendiri sahaja. Secondly, jatuh cinta dengan cinta, with the idea of love of course.  Kau lebih-lebihkan tafsiran godaan kecil daripada seseorang, or blinded by infatuation hanya kerana kau sendiri ingin dihanyut ke dalam ruang percintaan itu.


Apa yang bahaya tentang "jatuh cinta" ini adalah bila semua judgement tentang sesuatu perkara tu jadi tak betul. Cara penilaian kau menjadi kurang stabil terutama sekali bila kau ingin padankan nilai diri kau sendiri dengan seseorang yang kau jatuh cinta itu. Kau temukan diri kau dengan movies, songs, yang bukan kau minati. Jatuh cinta membuat kau buta, semua perkara tentang seseorang itu di lihat sebagai menawan
So when you fall in love, or when you think you will fall in love, don't let it blind you. Jangan biarkan semua itu membutakan kau daripada melihat kebenaran. Jangan biarkan diri kau terjerat ke dalam sangkar di temani dengan kesakitan, keperitan, kesengsaraan. 


But you know what amazes me? I can only think of one thing that does not abide the law of Falling in love iaitu Tuhan. Jatuh cinta dengan DIA hanya membawa kebaikkan and that is the ultimate meaning of falling in love. May you realize that and turn yourself towards HIM while you can.

10 comments:

Sandra Azwan said...

Cinta itu indah!

p/s: Suka dengar lagu 'Ketika Cinta'-Dato' Siti.

Santan Berlada said...

cinta mmg indah...^^

AimanAriffin said...

Azwan: haha oh yeke? I shall listen to it then :)

AimanAriffin said...

Shamsuddin: hehe :) betul tu

liyana said...

jatuh cinta dengan DIA hanya membawa kebaikkan and that is the ultimate meaning of falling in love...

yup..sy sokong!

AimanAriffin said...

Liyana: hehe :D kan

Mutiara Bernilai said...

Cinta, segaanya bermua dgn jatuh cinta, Ah, namanya pun 'JATUH cinta' kan? Jatuh sampai kadang2 hanya nak baring xmahu bangun, xmahu bangun -sedar dan buka mata, |bey re|a untuk membutakan mata dengan cinta,,

hu

Cinta tak terkawal meluapkan emosi. Emosi itu kuasa. Jika kuasa angin di kawal pada bilah kipasnya. Kuasa petrol dikawal pada pistonya. Kuasa kuda dikawal pada tali kekangnya. Kuasa cinta dikawal oleh agama.

Jangan gopoh sebab petrol boleh meletup begitu juga cinta. Sematkan ilmu banyak-banyak. Luaskan alam fikir. InsyaAllah, akal boleh dikawal meski rasa cinta memenuhi dada.

Bercintalah, dan sinari ia dengan penuh seni. Cantumkan ia jadi seri. Jalin-jalinkan kuasanya menjadi sesawang tali yang takkan goyah takkan putus.

Tiada hairan kalau ada sahabat rela mati demi cinta. Saya tahu rasanya. Saya rasai kuasanya. namun harus berpandu kepada DIA


^___^

*eh, terbebe| panjang! s0ri aiman!

AimanAriffin said...

Mutiara: kan. sometimes I think u'll live a better life towards HIM without so much love getting in your way.

HAHA! takpela. Your long wise and deep thought always welcome in my blog :) thank you

Yulia Fajrin said...

erk...suka betul buat entri panjangpanjang..mana datang idea?hahah!! XD

AimanAriffin said...

Diriku: panjang ke? sebab tak reti nak explain elok2 and pendek2 la haha